top of page

Lilian Fabeck van confiserie Pelckmans


Een open blik met vriendelijke ogen en een stralende lach ... zo zie ik Lilian voor het eerst. Lilian is de vrouw van Serge. Van hem nam ik een paar jaar geleden al een interview af voor de Stadskrant van Turnhout. 'Wij zijn al 34 jaar getrouwd en we leerden elkaar uiteraard ook op de kermis kennen. Mijn ouders hadden een schietkraam, die van hem een snoepkraam en nu, zoveel jaren later baten we die samen nog uit. Ik doe de schietkraam, Serge de snoepkraam en we helpen elkaar.' zegt Lilian met een stralende lach. Ik heb Lilian maar vier minuutjes gesproken, maar ze heeft indruk op me gemaakt. Haar opgewektheid, sprankeling en blijheid zijn besmettelijk. Dus zit ik hier met een brede glimlach terwijl ik haar stukje zit te schrijven. 'Ik voel me vrij en dat heb ik nodig', zegt ze. 'Zet mij niet in een bureau, want dat is niets voor mij. Ik heb de buitenlucht nodig. En mensen om mij heen. In elke stad weer nieuwe en andere mensen leren kennen, daar word ik gelukkig van!' En dat zie ik aan haar. Dat ze gelukkig is. Wat ik ook zie, is dat ze haar man graag ziet. Hare Serge. 'Al maar goed dat we vroeger niet samen op school zaten, want dan waren we al verliefd geworden als kleuter en dat is nergens goed voor', schatert ze. Serge en Lilian hebben samen een zoon van 31 jaar. Hij heeft niet gekozen voor het kermisberoep, maar baat een vaste frituur uit. Of ze dat niet erg vindt, dat haar zoon de familietraditie niet verder zet? 'Nee, dat vind ik niet erg. Hij moet kiezen voor wat hem gelukkig maakt. Ik ben modern, zene!' roept ze me nog na, op weg naar haar lunch die ze net voor ons gesprekje besteld had.


bottom of page