top of page

Henri Van Herck van de Popcorn Party


'We denken nog niet aan stoppen, ook al begint het soms te wegen om telkens zo lang van huis weg te zijn', begint Henri van de Popcorn. Henri en zijn vrouw komen uit Blankenberge. Te ver dus om tijdens Turnhout Kermis af en toe eens op en af te rijden. Toch wil hij geen ander leven dan dat van kermisreiziger. En dat voelde hij al heel jong: 'Op mijn 12 jaar wilde ik niet meer naar school gaan, ik was het beu en wilde alleen maar op de kermis zijn.' En zo geschiedde dus. Als tiener, maar later ook samen met zijn vrouw. Ze begonnen klein. Eerst met de botsauto's en een vogelpikkraam. Toen kwam er een Lambada bij. Op een gegeven moment verkochten ze alles en werden ze eigenaar van de Popcorn. Die staat intussen 18 jaar op Turnhout Kermis en is één van de vaste waardes van de foor. Henri heeft geen kinderen. Bewust niet. 'Als wij stoppen, houdt de traditie bij ons op, maar nog niet binnen onze familie. Ik ben peter van de zoon van mijn broer, dus eigenlijk is de opvolging wel verzekerd.', zegt Henri. Henri en zijn vrouw bemannen altijd zelf de attractie en zitten zelf achter de microfoon. Ik vraag hem of dat soms niet lastig is. Ik kan me namelijk voorstellen dat het toch niet altijd meevalt om enthousiast te klinken, terwijl je zelf een mindere dag hebt. 'Ja, dat gebeurt', antwoordt Henri, 'maar we nemen het goede met het slechte. En vanaf het moment dat die machine weer begint te draaien, zet ik mijn zorgen aan de kant.'


bottom of page