top of page

Leslie Van Gorp van het suikerspinkraampje over het Stadhuis


De moeders van de kermis. Leslie Van Gorp is één van hen. Moeder van vier zonen. Alle vier zijn ze zot van de kermis, maar het is vooral de tweede van negen jaar die bezeten is van alles wat met kermis te maken heeft. 'Vanaf het moment dat hij 's morgens z'n ogen open doet, begint hij met zijn lego grote kermismolens te bouwen. Dag in dag uit. De bijhorende kermisjingles kent hij al van toen hij nog maar twee was.' glundert Leslie. Het moederschap is voor elke vrouw een onvoorspelbaar parcours, maar voor de moeders van de kermis staat er bij de geboorte van hun kinderen toch al één ding vast: ze moeten hun kinderen heel snel los laten. Vanaf het eerste leerjaar gaan de meesten van hen op internaat. 'Natuurlijk is dat niet leuk en natuurlijk mis ik ze.', zegt Leslie. 'Aan de andere kant hebben ze wel een diploma nodig en dat kan alleen als ze op internaat zitten. Huiswerk maken tussen de suikerspinnen en de chocolaatjes is niet zo handig, hé. Dat is iets wat niet kan.' De twee jongste kinderen van Leslie hebben nog de kleuterleeftijd. Hen ziet ze nog elke dag omdat ze naar school gaan in het rijdende kermisklasje. Dat klasje is er nu in Turnhout ook bij. Op het Warandeplein gaan de kleuters deze dagen naar school. Ook al is het grote vakantie. 'De lessen lopen tijdens de vakanties gewoon door omdat onze kleuters soms maar twee dagen per week naar school kunnen gaan. De klasdagen tijdens de vakantie dienen om hen toch het vereiste aantal dagen naar school te laten gaan, zodat ze over kunnen gaan naar het eerste leerjaar.' verduidelijkt Leslie.

Ik voel bewondering voor de kracht van Leslie. Hoe tenger ze ook is, ze staat haar mannetje. Altijd en overal. 'Wij moeten sterk zijn. Als er met mijn man iets zou gebeuren, kan ik perfect op mezelf de kermis blijven doen. Ik kan met een aanhanger rijden en ben het kermisleven gewend.' Ik stap nederig de suikerspinkraam van Leslie buiten. Ik heb zonet een levensles gekregen die mij diep geraakt heeft. Een les in optimisme, in doorgaan en blijven lachen, hoe lastig het leven ook kan zijn. Een fijne moederdag, lieve Leslie xxx


bottom of page