top of page

Stefanie Severeyns en Lieven Vandemaele van de Kamelenderby


Aanvankelijk zou ik Lieven gaan interviewen over zijn stemgeluid. Zijn stem die hetzelfde klinkt als die van zijn schoonvader tijdens het aanmoedigen van de kamelen in volle vaart. Maar het werd een ander verhaal. Een liefdesverhaal. Om van te smullen. Zij dochter van de kamelenderby. Hij student. Kermis in Wetteren. Hij speelt graag op de kamelen. Blijft plakken. En krijgt uiteindelijk meer oog voor de dochter dan voor de kamelen. Intussen zijn we 9 jaar verder en runnen Stefanie en Lieven samen de kamelenderby. 'Zonder de kermis hadden we elkaar niet leren kennen', zegt Stefanie glunderend. 'Het viel me op dat Lieven wel een héél goede klant werd van ons en dat hij bijna elke avond met de kamelen kwam spelen.' 'Ja', lacht hij 'Maar op den duur had ik meer oog voor de dochter dan voor de kamelen en ja, dan ben ik dus blijven plakken, hé!', voegt hij eraan toe. Stefanie en Lieven kregen een relatie, maar al vrij snel werd duidelijk dat er een keuze moest gemaakt worden. Lieven studeerde op dat moment aan de universiteit. Een niet zo ideale combinatie als je elkaar regelmatig wil blijven zien. Dus stopte hij met studeren en ging een jaar bij Stefanie en haar ouders inwonen om zo al eens te proeven van de kermis. 'Dat beviel me meteen goed, hoewel dat in die tijd niet zo evident was voor bijvoorbeeld mijn ouders. Zeggen dat ik ging stoppen met mijn studies om op de kermis te gaan staan, was nieuws waar ze wel even bij moesten slikken.' vertelt Lieven. En dan toch nog even over die typische kamelenderby stem (lees ook hier). Want het valt mij op dat het stemgeluid van Lieven bijna identiek is aan dat van zijn schoonvader. 'Hij heeft mij de kneepjes van het vak geleerd. Om deze stiel te doen, moet je eigenlijk ook een soort van entertainer zijn, je moet het durven, hé, om zo enthousiast door de micro te schallen', lacht Lieven. 'Het zit 'm duidelijk in de genen', voegt Stefanie eraan toe. Fier en met verliefde blik.

s


bottom of page